Profesionál? Nadšený amatér? Mobilem? Zrcadlovkou? Všechno to je super, ale předně se naučte chránit a zálohovat své fotky. Pak se s námi nebudete muset seznámit.
Tomuto článku má vévodit praktičnost. Takže pojďme na věc.
Podumali jsme ve firmě a výsledkem je soupis vhodných tipů a doplňujících odkazů.
To by měl být zálohovací základ. Je to jen na pár kliknutí a dále to probíhá bez vaší další součinnosti. Velkou výhodu v tomto bodě mají uživatelé Mac OS, protože se mohou spolehnout na vestavěnou aplikace Time Machine.
A co uživatelé systému Windows? I tady je z čeho vybírat. Aplikaci třetí strany Cobian Backup jistě už znají pokročilejší fotografové a je i vhodným tipem pro fotografy začínající. Tady je odkaz na pěkný český návod (doplněný obrázky), jak si vhodně nastavit konfiguraci tohoto programu. Cobian Backup potěší i tím, že je ZDARMA.
Ještě když jsme u toho systému Windows, tak např. pokud máte verzi Windows 10, věděli jste o vestavěné funkci File History? Sami si nastavíte zálohování, které budete chtít. Takže právě i třeba všech nahraných fotek.
Poté je tu Syncback. Další ZDARMA program třetí strany vybaven češtinou. Podle ohlasů lidí na internetu je tento program po uživatelské stránce daleko přívětivější a jednodušší na nastavení. Doporučujeme vyzkoušet a porovnat, co vám osobně bude pro automatizované zálohy fungovat nejlépe.
Jak pro Mac, tak i Windows je na trhu další zajímavá varianta, a to jménem Google Photos. České prostředí programu je příjemným plusem. Dále také možnost zvolit typ média k záloze a zálohování fotek v nejvyšší možné kvalitě. Minusem Google Photos je, že neumějí zálohovat do alb a není nám zatím známo, že by existovala i verze pro Linux.
Vy jako fotografové nejčastěji zřejmě ukládáte své fotografie na pevný disk HDD, nebo SSD disk ve svém notebooku/NAS serveru/PC. Ano, je to pohodlné a rychlé. Samozřejmě, že je to tak v pořádku, ale neměli byste se spoléhat jen na tuto formu zálohy jako jedinou spásonosnou. Jednoho dne se stane (Murphyho zákony říkají, že to bude zrovna v ten nejvíce nechtěný moment viz jak jsme zachraňovali data bloggerkám), že disk vypoví služby a vy zůstanete jako opaření. Buďte na to připraveni a naučte se poznat základní příznaky, že disk nešlape, tak jak by šlapat měl.
Dalším bodem začněte pomalu zálohovat na vícero paměťových médii souběžně. Například znáte tohle? 3 kopie fotek – 2 kopie fotek, ale každá u vás doma na odlišném paměťovém médiu (např. jedna na USB flash disku a druhá na externím disku) – 1 kopie fotek uložená na paměťovém médiu někde mimo váš domov. Tomuhle se říká pravidlo 3 – 2 – 1. Je to velmi oblíbené a hlavně dobře funkční v praxi.
Jakmile si takto vhodně podchytíte proces vědomého mazání fotek, tak jste na foto koni. Ono totiž ruku na srdce – ke všem fotkám se za svého života pravděpodobně stejně nevrátíte, takže průběžné promazávání rozhodně na škodu není.
A doporučujeme si k tomuto tématu mazání fotek přečíst velmi zdařilý praktický příspěvek fotografa Ondřeje Prosického z jeho stránek Naturephoto.cz
Na problematiku promazávání fotek, a to konkrétně v mobilním telefonu, jsme se vás ptali v jednom z příspěvků na sociálních sítích. Jak to dopadlo?
Fotíte často mobilním telefonem (což asi v dnešní době je každý druhý)? Tak se schválně podívejte, jakými způsoby si lidé nejčastěji ničí své telefony. Mnohdy se jedná o malé detaily, o kterých se vyplatí vědět, aby se jich člověk dokázal dobře vyvarovat. Ale i když o nich budete vědět, můžete zaručit na 100 %, že nenastanou? Nemůžete.
Nenechávejte fotky, na kterých vám záleží jen čistě v interní paměti mobilního telefonu, ale ani je nenechávejte na SD paměťových kartách. Mimochodem, víte, jak fungují a jaké jsou jejich typy? A taky si dejte pozor, když vám zařízení zahlásí „neviditelnou“ kartu. Zase zde nejlépe platí tip – automaticky z telefonu zálohovat a synchronizovat někam dále.
Toto se sice přísně vzato k samotné metodice zálohování nevztahuje, ale i tak si tím velmi pomůžete a je to cenná rada. Řádně vytvořené archívy a alba vám umožní se lehce během pár vteřin vyznat v celé té vaší fotografické říši. A není nic horšího, než když např. soubor s názvem 157.jpg se synchronizuje přes několik zařízení do alba Hory IX.
Dnešní externí/pevné disky sice něco z té fyzické stránky celkově vydrží (samozřejmě ta samotná 1 mm plotna z hliníku se do toho nemůže moc započítávat), ale není radno s tím vědomě špásovat. Nejvíce citlivý moment na poškození je disk v momentě, když na něm probíhá čtení nebo zápis dat z PC/notebooku.
Proto byste si hlavně v tento okamžik měli pohlídat, aby disk stál/ležel na pevném základě a nehrozilo žádné zbytečné mechanické poškození média (jako jsou např. poškození motoru, záznamové vrstvy nebo utržení čtecí hlavy).
Tady si povíme o příhodnosti a úskalích jednotlivých typů paměťových médii pro zálohování. Přeskočíme diskety, protože ty jsou k našemu tématu fotek irelevantní a stejně tak magnetické pásky (i když ty i dnes překvapivě zažívají renesanci ve firemním prostředí v otázce zálohování dat).
A jen pro zajímavost z letmého průzkumu 4Foto z roku 2015 – 50 % jejich respondentů zálohuje fotky na HD nebo SSD a 45 % respondentů využívají cloud. Aspoň že tak. Ještě než si vše zdárně rozebereme, podívejte se i na velmi zajímavý článek z minulého roku na téma – jak správně zálohovat digitální fotografie z pohledu IT na Digineffu. Zkušený autor níže i uvádí svůj zálohovací work-flow pro fotky, téma na které i my později v tomto článku natrefíme.
Někdo na ně i dnes nedá dopustit, někomu se při pomyšlení na zálohu na CD formát dělají mžitky před očima. Objektivně vzato je toto paměťové médium bráno jako zastaralé a nemoderní, ale samozřejmě stále funkční, i když je už dávno na ústupu. Dříve nebo později se povrch těchto optických médií poškrábe a jste tam, kde jste byli.
Z hlediska zálohování fotek je náš tip používat toto médium až jako např. třetí či čtvrtou alternativu – po pevném disku, cloudu a USB flash disku. Minusem je malá kapacita CD, ale pro „další zálohu“ např. vašich skutečně top fotografií za poslední rok se to prostě pořád hodí. Proč ne.
„Flešky“ jsou populární, protože jsou skladné, relativně levné a s dobrou paměťovou kapacitou (počítejte v řádových desítkách GB). Takže ideální pomocník pro videa v rozlišení 4K a mraky fotek v RAW formátu.
Ale mají i své mouchy - ano, skladnost dobrá, ale zároveň se může USB disk dost lehce ztratit, či je snadné ho někde zapomenout. A fyzická odolnost média také není bůhvíjaká. Ulomený či ukopnutý konektor je častým jevem. Poslední nevýhodou, co nás napadlo je, že v jejich případě jde jen o čistě manuální metodiku zálohování.
Pro fotografa je ideální scénářem jich hodně nakoupit a zálohovat co to jde a poschovat doma a na dalších místech. A víte, jaké mohou nastat v praxi problémy s USB diskem a co ovlivňuje životnost USB disku?
Koupili jste si externí disk? To je dobrý způsob, jak své fotky a videa pohodlně shromažďovat či archivovat, navíc ve velkém množství a v pohodlí „malé šedé krabičky“, která se všude vejde a lze ji mít pořád s sebou. I s externím diskem je ale potřeba zacházet opatrně, byť může mít trochu robustnější konstrukci. Pořád totiž jde o mechanické zařízení s velice citlivou technologií záznamu dat.
V jednoduchosti; jde o magnetický princip záznamu, který používá čtecí a záznamovou hlavu, jež kmitá nad obrovskou rychlostí se točícími diskovými záznamovými plotnami. Zejména proto externí disk chraňte před působením silného magnetického pole, náhlými pády, otřesy a údery, pravidelnými mikrovibracemi, politím vodou atd. Může dojít k vážným poškození ložiska, utržení čtecí hlavy, poškrábání záznamové plotny a jiným defektům. A taktéž se vám může hodit vědět, co dělat když disk nereaguje.
Vybrat ten pravý disk pro vaše potřeby nemusí být zrovna snadné. Sestavili jsme proto 5 rad, které mohou pomoci. Externí disky se primárně rozdělují na HDD a SSD (psali jsme už také – jak maximalizovat jejich výkon). Hl. výhoda je snadná přenositelnost a jde zřejmě o nejrychlejší možnost procesu zálohy (hlavně v momentě, kdy se bavíme o technologii SSD, která umí kopírovat dat až kolem rychlosti 500 MB/s) a jejich kapacita je samozřejmě ještě vyšší než USB disků.
Některé řady externích disků nabízejí i plně automatizovaný software zálohy dat, v našem případě fotek. Pro amatérské foto nadšence je vlastnictví externího disku jasnou volbou číslo 1.
V angličtině nedávno na internetu vyšel pěkný a konkrétní článek pro cestovní fotografy, o tipech, co za pevné či přenosné disky si pořídit. Doporučujeme pročíst.
O NAS serveru jsme v minulosti napsali velmi podrobně laděný článek. Tak vás rovnou k němu od navigujeme, dle bodů, které vás zřejmě budou nejvíce zajímat.
Tady proto můžete okamžitě přeskočit na konkrétní praktické tipy pro práci s tímto úložištěm. Jak si správně nastavit NAS server je další užitečnou informací pro každého fotografa.
A jistě chcete i preventivně znát všechny možné příčiny poruchy, které mohou u vašeho NASu nastat. Nakonec se bude hodit také mít povědomí o tom, co i takovou cenu záchrany dat z NAS serveru podmiňuje.
Pozor, RAID neslouží jako záloha před náhodným smazáním dat, RAID chrání pouze proti fyzickým výpadkům. V případě, že chcete RAID používat pro vaše fotografie, tak zase to dělejte samozřejmě ve spolupráci s dalším médiem, které budete mít i na jiném geografickém místě (i 130 km od sebe není nic neobvyklým), aby bylo zabráněno možné infekci nebo smazání fotek.
RAID je ideálním tipem zálohovacího média pro polo-profesionály (těm může stačit i RAID 1) a profesionální fotografy (ti často používají i konkrétně RAID 5). Tady je vhodně i upozornit, že RAID je určen už trochu technicky více pokročilým uživatelům.
Dobrým tipem je i u RAIDu podívat se po každých 6 měsících na jednotlivé disky a provést nějakým vhodným nástrojem kontrolu disku, jestli nehrozí nebezpečí vadných sektorů.
Níže najdete rozcestník na námi podrobně sepsané články, které obsahují detailní informace o výhodách a nevýhodách jednotlivých cloudových úložišť.
Ale protože informace z našich článků o cloudových úložištích jsou laděny na obecné uživatelské povědomí, tak nám přijde velmi vhodně vás v tento moment odkázat na aktualizovaný (naposled září 2017) přehled FotoGuru – jak vybrat cloudové úložiště fotek. Je to informačně nadmíru hodnotný a praktický obsah.
Jestli fotíte a jste ze staré školy a o cloudu se stále rozhodujete, jestli ho zkusit, či nikoliv. Možná by vám mohl pomoci v rozhodování nás starší článek o 5 důvodech, proč pro vás může být cloud fajn.
Uveďme nejdříve vše na pravou míru. Technicky vzato nejde o žádné zálohovací služby pro vaše fotografie. Nejde se na to vůbec spoléhat. Navíc kvalita fotografií, které vkládáte na tyto sociální sítě je v 9 z 10 případů prachmizerná (rapidní snížení oproti originálu, možná jen Flickr vám dovolí nahrát z profi hlediska dostačující kvalitu).
Abychom ale byli k těmto službám féroví, tak zmiňme, že nakousnutý Flickr se mezi tím výčtem v titulku přeci jen trochu vyjímá. To proto, že např. nereguluje maximální velikosti vaší schránky, tudíž tam můžete nahrát fotek, kolik budete chtít. A druhá věc, že příslušná alba lze nastavit tak, aby se ukazovaly jako soukromé. Berte to tak, že Flickr je přeci je hlavně o sdílení fotek a bokem funguje jako takové svébytná cloudová služba.
Na závěr přikládáme hodnotný odkaz na návod, jak si rychle a bezpečně zálohovat všechny nahrané fotky z Flickru.
Jedná se o fyzické přístroje, kam se vloží SD karta a přetáhnou se fotky a videa. Jako rychlá záloha na cestách po safari, horách, lesích apod. je to dobré. Navíc můžete s tím nalehko bez notebooků či laptopů, to je další výhoda.
A nevýhody fyzických fotobank? Za prvé vyšší cena a za druhé dnes se na českém trhu špatně shánějí.
A takový obecný nastavený work-flow může klidně mít tento scénář:
Ale i přes sebelépe nastavený work-flow to prostě z principu nemůže být vždy 100% ochrana, jako v případě profesionálního fotografa Ondřeje Pýchy, kterému jsme úspěšně zachránili fotky.
Náš Aleš, specialista na záchranu dat, velmi rád fotí, což už poodhalil v tomto článku pro technologický portál CDR.cz, ale nyní jsme se ho zeptali, aby nám blíže řekl, jak také své fotky zálohuje.
„Já osobně mám všechny fotky doma v iMacu odkud se automaticky zálohují na iCloud. Samotný iMac ještě zálohuji na externí disk.
Na cestách fotím vždy na dvě karty najednou (dovolují to ale obecně dražší profi přístroje) a po každém focení fotky stahuji do notebooku. Pokud nemám notebook s sebou, tak po každém focení karty vyměním za jiné. Vše raději pro jistotu nechám na obou kartách.“
Prohledali jsme internet a níže přinášíme, co jsme konkrétního našli ke konkrétnímu work-flow zálohy profesionálních fotografů.
Rubrika: Zálohovaní dat, prevence