Jak zálohují data profesionálové ve svém oboru?

Jak zálohují profesionálové svá data.

Naším přáním je, aby se tento článek stal inspirací pro všechny, kdo pracují s daty. Dozvíte se, jak oslovené osobnosti přistupují k zálohování dat.

Článek budeme postupně rozšiřovat a aktualizovat. Chcete-li se také zapojit, kontaktujte nás na Fb stránce do soukromé zprávy a zkusíme spolu něco vymyslet.

Marek Prokop

Marek Prokop - SEO konzultant.

Konzultant a odborník na SEO a spoluzakladatel společnosti H1.cz.

„Obecně to řeším tak, že mám skoro všechno primárně v cloudu. Lokálně mám jen vývojářské věci, které zálohuju na GitHub, svoji muziku, kterou zálohovat nestojí za to, a svoje fotky, které jsou na přenos do cloudu moc velké a ze stejného důvodu je nezálohuju ani jinak.“


Maťo Mišík

Maťo Mišík - kytarista a syn Vl. Mišíka.

Český hudebník a výtvarník, syn zpěváka a písničkáře Vladimíra Mišíka.

„Osobně jsem asi stará škola. Nikdy mi k srdci nepřirostla ta cloudová úložiště a jsem radši, když mám data fyzicky u sebe. Takže u mne na stole sedí velký QNAP, ve kterém mám dva velké disky, které se vzájemně zrcadlí. Do něj sypu zálohy svého MacBooka a svůj digitální archív.

Pokud se jedná o nějaká choulostivá data, jako různé přístupy atp., mám je v kopii na dvou fleškách a jednou za čas si je vytisknu i na papír. Takže taková trojitá záloha.“

Vojtěch Vlk

Vojtěch Vlk - portrétní fotograf.

Foto: Kryštof Kotrč

Portrétní fotograf, který již přes čtvrt století také dokumentuje nejrůznější náboženské komunity a rituály. Napsal knihu TranSpiRituals (KANT 2016).

„Kromě občasně používaného velkoformátového analogového aparátu fotografuji nejvíce s digitální full frame kamerou Nikon D850 s rozlišením 45,7 Mpx (8256 × 5504 px), která produkuje jednotlivé JPG záběry ve velikosti kolem 20 MB a ve formátu RAW až 50 MB. Z celodenního focení si nosím domu několik desítek giga dat. A ty se musí někam uložit a zálohovat. Nahrávám vše na úložiště NAS, které mám doma, a nejdůležitější data ještě paralelně nahraji na další harddisk, který uchovávám na jiné lokaci (když bych třebas vyhořel). Fotografie z IPhonu jsou na iCloudu. A jak na cestách? Většinou vozím notebook s malým externím harddiskem, kam průběžně zálohuji, a paralelně nechávám i na kartách."

Marek Jehlička

Marek Jehlička - skyworker.cz

Letecké práce dronem – foto, video, inspekce a monitoring multispektrální a termokamerou pro zemědělství a průmysl.

„V mém případě je to jednoduché: fotografie a komprimovaná videa zálohuji na externí disky. Aktuálně mi leží na stole 10 TB Seagate, který používám i k zálohám na Maca. Co jsem zatím nevyřešil, jsou zálohy nekomprimovaných videí (ProRes, DNG). Z jednoho menšího natáčení (třeba 15-20 minut záznamu) je to zhruba 300-400 GB dat. Zatím jsem nepřišel na rozumně levné úložiště takových objemů a rád si v tomto ohledu nechám poradit.“

Petr Jan Juračka

Petr Jan Juračka na přednášce TED Prague.

Přírodovědec a fotograf. Má vlastní seriál Petrova divočina na TV Nova a Ze života fotografa na Mall.tv.

„Když se tak zamyslím, moje paranoia ze ztráty nafocených snímků začala ještě dříve, než jsem přešel na digitál. Ten důvod byl prostý – špatně vyvolaný negativ, poškrábaný film anebo film omylem osvětlený ještě před jeho vyvoláním… to mě hrozně děsilo už odmala. S přechodem na digitální fotografii před zhruba patnácti lety se zdálo být vše jednodušší, ale o data prostě člověk někdy přijde. Dnes je pro mě zálohování a péče o data neoddělitelnou součásti fotografické i filmové práce.

Ještě v dobách, kdy moje data čítala stovky GB, potažmo jednotky TB, jsem řešil zálohy jednoduše. Dva velké externí disky na dvou fyzicky oddělených místech působily jako bezpečné řešení. Jenže tu a tam bylo potřeba jeden z disků fyzicky transportovat k tomu prvnímu a provést zrcadlení nějakým vhodným softwarem. A to už bezpečné nebylo. Navíc data exponenciálně rostla s navyšujícím se rozlišením fotoaparátů, délkou pořízených videosekvencí a ohromnými daty z časosběrů. Nastal čas na zakoupení prvního NAS systému, tehdy ještě se dvěma 8TB disky. Mám to štěstí, že jsem nemusel obětovat polovinu (či jinou část) celkové kapacity pro vzájemné zrcadlení, neboť jsem zaměstnaný na Univerzitě Karlově a mám tak k dispozici neomezený cloud od Googlu.

Co když mi však někdo můj účet nabourá a data smaže? Nebo dostanu v práci výpověď? Klidu mému svědomí dodalo až vybudování dalšího systému NAS v práci na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy, kde teď sedí disky o kapacitě vyšších desítek TB - je to našlapaný osmidiskový QNAP TS-832PX. Za mě je to velmi našlapaný systém s velmi rychlou odezvou. NAS má však ode mě jednoduchý úkol – stahovat všechna data z Google Drive fyzicky na můj stůl. NAS spravuji z pohodlí svého domova. V reálu to vypadá tak, že když se vrátím z natáčení s jedním TB dat, nahraji je zhruba přes noc na svůj domácí NAS v Pardubicích. Ten je takřka v reálném čase stihne poslat na Google Drive a jen s malým, zcela zanedbatelným zpožděním se všechna tato data objeví fyzicky u mě na stole v Praze.

Video o tom, jak zálohuji svá data na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=piaLH_CnhXg tak na Mall.TV: https://www.mall.tv/ze-zivota-fotografa/vyzkouseno-overeno-nejlepsi-tipy-jak-zalohovat-fotky-a-na-co-si-dat-pozor

Diagram mé zálohovací strategie a pár ilustračních fotek:

https://drive.google.com/drive/folders/1hO8t_5TrlrHOS8_m_SKD_jxHSJCsAs4_?usp=sharing

 Ještě poznámka k diskům a kartám. Zejména v začátcích svého focení jsem se tu a tam setkal se selháním karty. Ať už selhala během focení nebo až doma při pokusu o stažení dat, jednalo se obvykle o levnější karty výrobců, kteří výrobou paměťových médií pouze doplňují svoji nabídku. Kvalitní a spolehlivé karty však nemusí být nutně vždy ty nejdražší - na svých expedicích jsem dlouhodobě spokojený s kartami i odolnými disky od ADATA. Z jejich série outdoorových disků mi selhal jen jeden, a to po tom, co jej v Makedonii přejel volský potah, následně jsem jej s Petrem Horkým „omylem” vykoupal v termálních lázních v Řecku a pak nám následně spadl z výšky na zem. Po oschnutí jsme však všechna data ještě stáhli a v servisu byla posléze čitelná i po jeho selhání. Tehdy jsem jim definitivně uvěřil… Disky od ADATA jsem používal i ve vysokých nadmořských výškách nad 5000 metrů nad mořem, a to v základních táborech na výpravách na K2 v Pákistánu, Ama Dablam v Nepálu anebo na neobydlených ostrovech v Indonésii či Ekvádoru, kde byly prakticky permanentně ve 100% vlhkosti.“

FOTKY ZE ZÁLOHOVÁNÍ V INDONÉSII: https://drive.google.com/drive/folders/1PYFle-tXbodMSMnQ1hDTqSjOtfo8qsl3?usp=sharing

Topi Pigula (Tomáš Pigula)

Topi Pigula (Tomáš Pigula) ve Vietnamu.

Fotograf, publicista a cestovatel. Publikoval stovky článků včetně fotografií v širokém spektru periodik: Koktejl, Hospodářské noviny, Mladá fronta, Lidové noviny apod.

„Není to tak dlouho, co jsem kontroval množství fotek, které se mi za léta digitálního focení nashromáždilo. Je jich přes 187 000, což je už pořádná nálož na prostor. Když jsem si před drahným časem kupoval 3 TB externí disk k zálohování, myslel jsem si, že mám „nadosmrti“ vystaráno. Netušil jsem, o jak velký omyl jde. Jakmile jsem upgradoval na nový foťák, raketově narostlo množství dat na každý snímek.

V digitálním pravěku jsem zálohoval nejprve na CD a později na DVD, a snímky jsou stále v pohodě k přečtení. Jde o snímky cca 10–12 let zpět do minulosti. Následně jsem začal kupovat externí disky, přičemž 90 % snímků mám dnes zálohovaných na dvou externích discích. Jeden z nich je trvale připojený na desktop a čerpám z nich pro práci (články, přednášky), druhý není připojen nikde a je uložen stranou. Část historických fotek (na těch DVD) je stále nepřeuložená, což mi v hlavě svítí jako červená kontrolka, byť jde spíš jen o vzpomínkové věci než o pracovní. U zbylé části zatím není udělaná záloha, ale mělo by k tomu dojít co nejdříve.

Mám-li to shrnout, tak mě čekají v zásadě dva velké úkoly: zazálohovat na druhý disk to, co zatím v kopii nemám, a promazat snímky, které vlastně nemají moc šancí na využití v budoucnosti. Jeden příklad za všechny, mám zhruba stovku snímků mravenců z Laosu a Kambodže. Opravdu je potřebuji? Ne nadarmo se říká, že nejlepší přítel fotografa je odpadkový koš. Nic nenechávám na kartách, ty musí být čisté pro případné použití.

Poznámka na konec: Důležité je nejen zálohování, ale i systém třídění fotek. Kromě toho, že máte fotku zálohovanou, je dobré vědět, kde a jak ji co nejrychleji najít.

Petr Špetla

Petr Špetla - kameraman, režisér.

Kameraman, režisér a zakladatel firmy ŠpetlaFilm. Tvoří dokumentární firmy a firemní propagační videa. Snímek Gravitation běžel v hlavním vysílacím čase na Prima Zoom.

„Já se ohledně zálohování dat snažím o co největší diverzifikaci. Pravděpodobně za moji paranoiu mohou strašidelné historky od mých známých, kteří přišli o data z natáčení reklam a museli pak přetáčení uhradit ze svého včetně mastné pokuty. Data na place nahrávám na dvě SDXC karty naráz. Když přijdu domu, přesouvám je na SSD ve stolním počítači. Z toho pak následně kopíruji data na dva duplikované sety disků, do cloudu a na odolný externí disk, který umisťuji mimo pracovnu.“ 

Ing. Jan Štindl

Jan Štindl - tvůrce videí a střihač.

Tvůrce videí a videoanimací, střihač na volné noze. Od roku 2019 pravidelně dodávám České televizi dokumentární filmy do cyklu dokumentů Cesty víry.

„Děkuji za důvěru, ale musím se přiznat, že já jsem v této oblast spíše odstrašující příklad :-), jelikož kromě archivace na externí disky téměř vůbec nezálohuji.“

 

Rubrika: Zálohovaní dat, prevence

Máte doma něco, z čeho potřebujete dostat data zpět?
Obraťte se na nás
Diagnostika vždy zdarma.

archiv článků

může vás zajímat:

 

zachraňujeme:

Copyright © 2024, Všechna práva vyhrazena. | Nastavení cookies