Záchrana a obnova dat - časté otázky

Záchrana poškozených dat není vždy snadnou záležitostí.
Často se jedná o proces dost komplikovaný a dá se říci, že každá oprava je svým způsobem jedinečná.
Zákazníci se nás proto ptají na různé otázky týkající se obnovy jejich dat.
Zde jsme se pokusili shrnout ty nejčastější dotazy a otázky týkající se obnovy a záchrany dat.

Seznam otázek k obnově a záchraně dat:

 

Cena, platba a otevírací doba:

1. Kolik stojí záchrana dat?
2. Jakou máte otevírací dobu?
3. Jakým způsobem mohu platit?
4. Když moje data nezachráníte, budu něco platit?
5. Co když se po diagnostice zařízení rozhodnu, že nechci data zachraňovat?
6. Chtěl bych vidět vaše reference a znát názory klientů.
7. Co se stane s mým médiem, když si ho nevyzvednu?
8. Po záchraně dat požaduji vrácení poškozeného HDD, budeme mě to něco stát?

Proces záchrany dat

9. Co vše umíte zachránit?
10. Co není možné zachránit?
11. Jak dlouho trvá diagnostika paměťového média?
12. Je možné obnovit i omylem smazaný soubor?
13. Co když jsou má data důvěrná?
14. Můžu za vámi přijít s žádostí o definitivní smazání nepotřebných dat?
15. Jak dlouho trvá samotný proces záchrany dat?
16. Jakým způsobem mi zachráněná data předáte?
17. Chci reklamovat zachráněná data.
18. Chci reklamovat Vámi zakoupené paměťové médium.

Ostatní, nezařazené

19. Opravujete disky a telefony a další paměťová zařízení? 
20. Mohu paměťové médium po záchraně dále reklamovat?
21. Co s již nepoužitelným diskem?
22. Poskytujete nějaké výhody větším zákazníkům?
23. Provádíte odblokování iPhonu?
24. Jak správně nabíjet telefon?
25. Co je to formátování disku?
26. Co je to defragmentace SSD disku?
27. Existují nějaké vhodné programy na obnovu dat svépomocí?
28. Jak opravit rozlomenou Micro SD kartu?
29. Jak opravit rozlomený flashdisk?
30. Přestal mi fungovat disk, co mám udělat? 

Prevence záchrany dat

31. Jak můžu na svých Windows zálohovat data?
32. Existuje nějaká prevence proti ztrátě dat?
33. Jak mám zálohovat?
34. Co všechno může způsobit ztrátu dat?
35. Na jaký typ médií je vhodné data zálohovat?
36. Funguje, když poškozený HDD dám do lednice?
37. Jak obnovit iPhone ze zálohy?
38. Co mám dělat, pokud se mi dostala voda do notebooku nebo disku?
39. Jak mám zálohovat fotky?
40. Jak zálohovat kontakty z telefonu s operačním systémem Android / iOS?
41. Jaké jsou programy na zálohování dat?

1. Kolik stojí záchrana dat?

V první fázi se provede zdarma diagnostika, během které se disk proměří a rozhodne se o ceně.
    - při této diagnostice zůstane zachována záruka
    - platí se pouze v případě záchrany dat, nikdy jinak
    - více informací se dozvíte v sekci ceník

2. Jakou máte otevírací dobu?

Na naši pobočku můžete přijít kdykoliv, bez objednání, během otevírací doby: 

PO - ČT: 09:00 - 17:00

PÁ:         08:00 - 15:30
    - nabízíme nonstop poradenství na lince 775 220 440
    - nonstop záchrana dat, mimo pracovní dobu je diagnostika placená

3. Jakým způsobem mohu platit?

Hotově/platební kartou při převzetí, bankovním převodem na účet (předem), na fakturu se splatností (pro partnery, po obdržení objednávky).

4. Když moje data nezachráníte, budu něco platit?

Ne, v tomto případě opravdu nic neplatíte.

5. Co když se po diagnostice zařízení rozhodnu, že nechci data zachraňovat?

Datové médium je potom možné zdarma vyzvednout na naší centrále. Případně vám ho zašleme zpět přepravní službou za dopravné 230 Kč, či ho na vaše přání bezplatně zlikvidujeme. 

6. Chtěl bych vidět vaše reference a znát názory klientů

Naše vybrané reference najdete zde a všechny dostupné recenze od všech najdete na našem Google firemním profilu. Zpět ke svým datům jsme pomohli např. Michalu Pavlíčkovi, Ondřeji Pýchovi, Štěpánce Hilgertové a dalším.

7. Co se stane s mým médiem, když si ho nevyzvednu?

Pokud se majitel disku k zařízení nehlásí déle než 6 měsíců od data přijetí do servisu, považuje se takové zařízení za určené k likvidaci bez náhrady.

8. Po záchraně dat požaduji vrácení poškozeného HDD, budeme mě to něco stát?

Pokud budete chtít zpět Vaše nefunkční médium, smontujeme Vám jej dohromady za poplatek 350 Kč včetně DPH. Je to proto, že během záchrany dat se používají vlastní drahé náhradní díly a postupy (PCB, čtecí hlavy, úprava firmware, úprava dat v servisní stopě apod.), které je třeba vymontovat a uvést do původního stavu.

9. Co vše umíte zachránit?

Data zachráníme ze všech na trhu dostupných médií i unikátních systémů a zařízení.
Jsme nazávislí na operačním systému.

10. Co není možné zachránit?

Například rozlomené micro SD karty a CD, popř. disky, které jsou profesionálně poškozeny tak, aby z nich nešlo číst.

11. Jak dlouho trvá diagnostika paměťového média?

Pokud je datové médium dopraveno do 15. hod., lze diagnostiku provést ještě ten samý den. V některých případech je možné diagnostiku datového média provést na počkání. Vždy záleží na individuální domluvě.

12. Je možné obnovit i omylem smazaný soubor?

Odstranění souboru z disku má několik etap. Vyhozením souboru do koše se jej nadobro nezbavujete. Z koše jej lze kdykoliv obnovit. Pokud jste však soubor odstranili stiskem kombinace kláves SHIFT + Delete, v koši jej nenajdete – takto se totiž soubor odstraňuje trvale. Stejná situace nastává, pokud jste soubor vyhodili do koše a ten vysypali. Ani to však ještě nemusí znamenat nenávratný konec. Místo, kde byl daný soubor uložen, není bit po bitu srovnáno se zemí – počítač jej ale považuje za prostor, kam může kdykoli napsat nová data. Je zde proto nutná rychlá reakce z Vaší strany. V žádném případě v takové situaci neinstalujte nový software ani jinak nezaplňujte disk – mohlo by dojít k přepsání právě těch dat, která jste omylem smazali. Počítač neprodleně vypněte, vypojte z elektrické sítě a kontaktujte odborníky na záchranu dat.

13. Co když jsou má data důvěrná?

U každé zakázky se chováme profesionálně.
Jediným účelem a způsobem manipulace s daty je jejich záchrana, samozřejmostí je striktní dodržování zákona o ochraně osobních údajů. Více o bezpečnosti dat.

14. Mohu za vámi přijít s žádostí o definitivní smazání nepotřebných dat?

Ano, toto je služba, kterou také zajišťujeme. Pokud máte data, která potřebujete odstranit z disku tak, aby je z něj nebylo už možno nikdy obnovit, obraťte se na nás. Tato akce vyžaduje pro stoprocentní jistotu opravdu profesionální zásah.
Více se dozvíte v sekci likvidace dat.

15. Jak dlouho trvá samotný proces záchrany dat?

U lehčích SW případů u malých disků lze záchranu provést v řádu hodin, ty nejsložitější si vyžádají několikatýdenní práci. Průměrná doba v současnosti čítá cca týden. U expresních zakázek proces trvá rychleji. Podrobnější informace najdete v této tabulce.

16. Jakým způsobem mi zachráněná data předáte?

Data vám zdarma nakopírujeme na Vaše paměťové médium (pevný disk, flash disk), popř. na počítač. Lze též koupit nové paměťové médium přímo od nás, popř. si nějaké od nás půjčit za vratnou zálohu. Také lze data stáhnout z našeho FTP serveru.

17. Chci reklamovat zachráněná data

Zákazník je povinen si zkontrolovat zachráněná data nejpozději do 7 dnů od zaplacení a předání, pokud není sjednáno jinak. Na následující reklamaci není brán zřetel, neboť jsou poté zachráněná data nenávratně zlikvidována bez pořízení jakékoliv jejich zálohy, viz bezpečnost dat.

18. Chci reklamovat Vámi zakoupené paměťové médium

Pokud se Vám porouchá námi zakoupené paměťové médium, můžete nám jej doručit a reklamaci vyřídíme. Neneseme odpovědnost za případné ztráty uložených dat na těchto médiích po více jak 7 dnech od předání dat zákazníkovi, viz. reklamace zachráněných dat. Doporučujeme data vždy zálohovat i na jiné médium.

19. Opravujete disky a telefony a další paměťová zařízení?

Neopravujeme. Čistě se soustředíme na záchranu vašich dat. Např. u disků v případě softwarové závady tyto disky umíme opravit, stačí reinstalace operačního systému. V případě hardwarové závady je situace složitější. Z poškozeného disku primárně zachraňujeme data, oprava samotného disku záleží na míře a druhu poškození. Většinou se vadný disk opravovat ani nevyplácí, záleží také na dostupnosti potřebných součástek disku. Nicméně v případě softwarových závad (kdy nedojde k fyzickému poškození disku), stačí reinstalace operačního systému a disk je znovu funkční.


20. Mohu paměťové médium po záchraně dále reklamovat?

Pokud musíme porušit záruční pečetě, informujeme o tom zákazníka.
    - pokud je to možné, snažíme se opravit disk tak, aby byla zachována záruka
    - diagnostika je nedestruktivní a neinvazivní, disk tedy nepřichází o záruku
    - v případě záchrany dat záleží případ od případu na tom, zda záruka zůstane zachována

21. Co s již nepoužitelným diskem?

Naše firma zajišťuje i výkup již nepoužitelných disků, a to na náhradní díly.
Nejedná se o nijak vysoké částky, ale je to určitě rozumnější alternativa k vyhození disku do koše.

22. Poskytujete nějaké výhody větším zákazníkům?

Ano, naše společnost nabízí partnerský program pro zákazníky, kteří budou mít zájem se do něj zapojit. V dané sekci našeho webu se dozvíte, že stát se naším partnerem může být opravdová výhra. Nabízíme nadstandardní služby za velmi výhodných podmínek.

23. Provádíte odblokování iPhonu?

Čistě technicky neprovádíme, ale rádi vám poradíme jak na to, prostřednictvím našeho článku.

24. Jak správně nabíjet telefon?

Velmi dobrá otázka. Správným procesem nabíjení můžete pomoci vašemu mobilnímu zařízení.Psali jsme o tom detailní článek.

25. Co je to formátování disku?

Formátování disku můžeme charakterizovat jako proces přípravy pevného disku či jiného úložného média pro užívání. Formátování zahrnuje jednak testování disku, jednak zápis nového souborového systému na disk. Více o formátování najdete v našem tematickém článku.

26. Co je to defragmentace SSD disku?

Něco, čeho byste se měli vyvarovat. Více v našem odborném článku o maximalizaci účinku chodu SSD disku. Proces defragmentace u SSD disků zbytečně snižuje životnost disku.

27. Existují nějaké vhodné programy na obnovu dat svépomocí?

Existují, ale je dobré si o nich nejdříve něco zjistit, aby Vám takový program neudělal více škody, než užitku. Více se dozvíte v našem článku „Pro a proti bezplatných programů na záchranu dat svépomocí“. Vždy, když Vám nastane problém s paměťovým médiem, doporučujeme, abyste se obrátili na profesionály a nepokoušeli se o záchranu dat sami, po každém neodborném zásahu se šance na záchranu dat snižuje.

28. Jak opravit rozlomenou Micro SD kartu?

Bohužel se obáváme, že nijak. Jakmile je jednou zlomená na více částí, tak už s tím nikdo nic neudělá. Obecně k SD kartě a její životnosti jsme psali samostatný článek.

29. Jak opravit rozlomený flashdisk?

Oprava je možná pouze v případě poškození USB konektoru nebo zničení běžných elektronických součástek. Opravu flash disků neprovádíme. Ale lze z takových flash disků zachránit data. Vždy záleží na míře poškození flash disku. Flash disk můžete přinést ukázat, či zaslat fotografii a řekneme Vám, zdali záchrana je možná nebo ne. V případě, že je mechanicky poškozený vlastní paměťový čip, záchrana je již neřešitelná. Obecně k USB flash disku a její životnosti jsme psali samostatný článek.

30. Přestal mi fungovat disk, co mám udělat?

Jako první bod vám doporučujeme zařízení už znovu nezapínat a vyplnit náš interaktivní dotazník, abychom vám rychleji pomohli najít identifikovat problém. Mimochodem, víte, jak zjistit aktuální stav vašeho disku?

31. Jak můžu na svých Windows zálohovat data?

Programy na zálohu dat na operačních systémech Windows, například:

Macrium Reflect

Z pevného disku nebo z jednotlivých oddílů vytvoří obraz, který následně můžete někam zkopírovat nebo vypálit a nemusíte se bát, že přijdete o nainstalované aplikace. Pokud zálohu budete potřebovat, vše se z tohoto image zase korektně nahraje zpátky na Váš disk a bude plně funkční.

32. Existuje nějaká prevence proti ztrátě dat?

Základem pro předcházení nepříjemným ztrátám dat je vytvořit si návyk zálohování. Všechna data, která jsou pro Vás důležitá, byste měli mít vždy uložena alespoň na dvou místech současně.
Nezapomínejte ale také včas aktualizovat zálohy souborů, které se často mění nebo jich postupem času přibývá – dokumenty, e-maily nebo třeba faktury. My uděláme samozřejmě vše pro to, abyste v případě havárie dostali maximum svých dat zpět.

33. Jak mám zálohovat?

Nejlépe za pomoci zálohovacího pravidla 3 – 2 – 1.  

34. Co všechno může způsobit ztrátu dat?

Existuje několik typů a tedy i příčin poškození dat.
My Vás ujišťujeme, že ať už je Váš problém jakéhokoli původu, Váš disk bude u nás v dobrých rukou.
Setkali jsme se už s mnoha typy i příčinami poškození disku a jsme schopni je identifikovat
a eliminovat s naprosto maximální možnou účinností.

35. Na jaký typ médií je vhodné data zálohovat?

Tady žádná univerzální rada neexistuje. Pokazit se následně může vše, ať už jde o mechanické médium, SSD, flash disky nebo cokoliv jiného. Nejlepší je mít více na sobě nezávislých záloh. Dostupné pro domácí užití jsou už i síťová úložiště pro více disků.

36. Funguje, když poškozený HDD dám do lednice?

Prosím vás, nevěřte všemu, co na internetu najdete. Nefunguje to. O tomto mýtu jsme psali detailní článek.

37. Jak obnovit iPhone ze zálohy?

Pokud máte dobře nastavené automatické zálohování v rámci systému Apple, tak by to nemuselo být ničím těžkým. Více o tom najdete v našem tematickém článku.

38. Co mám dělat, pokud se mi dostala voda do notebooku nebo disku?

Záleží kolik vody a kam se přesně dostane. Obecně ale platí, že zde platí pravidlo 3x NE. Nezapínat, Nesušit, Nerozebírat. Více vám radíme v našem článku.

39. Jak mám zálohovat fotky?

Pro fotografy jsme psali konkrétní a osvědčené tipy k zálohování v tomto článku. V uvedeném odkazu se např. můžete i inspirovat, jak zálohuje fotky náš Aleš. A také jsme se před časem ptali renomovaných odborníků z oboru.

40. Jak zálohovat kontakty z telefonu s operačním systémem Android / iOS

K obecnému stylu zálohování dat u telefonů s Androidem si můžete více přečíst zde. A pokud už by se vám stalo, že kontakty ztratíte, zde najdete postup, jak je případně obnovit. Také jsme psali obsah k tomu, jak obnovit ztracené SMS pro Android a iOS. Pro prostředí iOS jsme psali samostatný článek, jak obnovit data z iPhonu.

41. Jaké jsou programy na zálohování dat?

Nejlépe je se dnes držet dle systému zálohování 3 – 2 – 1 a prokládat to prací s cloudovými úložišti. Samostatné rady a tipy pro firmy jsme psali v samostatném článku.

 
 
Potřebujete zachránit data?
Objednejte záchranu dat
  • Vypněte zařízení (další používání výrazně sníží šanci na záchranu dat).
  • Objednejte bezplatnou diagnostiku poruchy a zjistěte cenu.
  • Zaplatíte jen v případě úspěšné záchrany dat.

může vás zajímat:

znalostní báze:

zachraňujeme:

Copyright © 2022, Všechna práva vyhrazena. | Nastavení cookies
tvorba webových stránek Aira GROUP, s.r.o.Aira Group