Zálohování dat pro firmy? Rady a tipy

Štěpán Mikeš z DataHelpu jako Superman

Pravidlo pro proces efektivní zálohy dat je ve své zásadě stejné jak pro harddisk osobního počítače, nebo velké a členité firemní databáze. Od všech důležitých dat mají existovat dvě na sobě nezávislé kopie. Tím máme na mysli i dodržení fyzického oddělení archívu a zálohy dat od disku s originálními daty.

Záměrně jsme napsali – archív a záloha. „Firmy, ale i běžní uživatelé si pod těmito termíny často představují dva názvy pro stejnou věc, ale tak tomu v praxi rozhodně není,“ říká Štěpán Mikeš, jednatel společnosti DataHelp. Když si představíme kompletní obraz celého systému, který je uložen někde na bezpečném místě a ten obraz je (nejlépe) periodicky archivován, tomu se říká archivace. Zálohou pak rozumíme jen rozdílovou zálohu systémových oddílu a databází od posledního provedení archivace.

Problém jménem duplikace a jak ho řešit?

Ale i když se firmy budou držet jednoduchého pravidla pro zálohování, tak to ještě neznamená, že mají vyhráno. Slyšeli jste o slově duplikace - vznik duplicitních datových oblastí? To je dnes velmi významným problém a její odstraňování se stává stále potřebnějším. „Ukládáním stejných dat na více míst mohou firmám vznikat vysoké provozní náklady na datová úložiště. Proto je tu zde deduplikace. Operace, která zabraňuje stejným datovým blokům ukládání v rámci jednoho úložiště,“ přibližuje Štěpán Mikeš.

S kvalitou provedení deduplikace samozřejmě cena narůstá, ale na druhou stranu deduplikace zase umožňuje úsporu místa na datovém úložišti, a to kolikrát v praxi i více než 10 % jeho kapacity. A jaký operační systém se lépe pro deduplikaci hodí? „Kdybych se rozhodoval mezi Windows a Linux, tak z hlediska podpory tohoto procesu bych spíše volil platformu Linux,“ prozrazuje nám dále specialista na záchranu dat.   

Než vůbec začnete řešit duplikace, doporučujeme si nejdříve definovat, co se bude zálohovat a také jak stará data. „Vše závisí na zvolené politice dané firmy v tomto prostředí,“ uzavírá toto téma, Štěpán Mikeš. 

Optimální interval zálohování pro jednotlivé kategorie dat?

Dát na to obecně platnou odpověď je velmi obtížné. Vše se odvíjí od frekvence změn v úložišti. A jestli má smysl zálohovat data např. po jedné změně položky v databázi? „Takové rozhodnutí stojí a padá na nejčastěji na osobě, která za to ve firmě zodpovídá, ale samozřejmě, že i tak obecně platí, že čím častěji se zálohuje, tím lépe,“ přemýšlí nahlas Štěpán Mikeš, spolumajitel DataHelpu. 

V menších a středně velkých firmách doporučujeme zálohu dokumentů a účetnictví provádět minimálně jednou týdne. A archivaci neboli celkovou zálohu obrazu systému je rozumné provádět minimálně jednou za půl roku.

Dejte si pozor na práci s externími disky

To známě z naší praxe. U mnoha firem v naší republice panuje velká důvěra k externím diskům (radíme 5 faktorů, dle jakých je vybírat). Jenže jejich opěvovaná mobilita je i kamenem úrazu. Disk se snadno zapomene, upustí a nezapomeňme i zmínit, že bývá velmi náchylný k mechanickému poškození.


Záloha v decentralizovaném prostředí

To je častá situace u firem s více než jednou pobočkou. Zálohování se v tomto případě řeší tak, že ze všech poboček se pomoci zabezpečeného přenosu posílají data na centrální úložiště. „U větších společností není vůbec výjimkou, že se u např. e-mailů jednotlivých pracovníků zálohuje jen elektronická komunikace za poslední měsíc,“ osvětluje odborník na záchranu dat. 

Cloud jako magie oblaků? Ano, ale…

Významní poskytovatelé cloudových služeb na trhu disponují velmi slušnou ochranu dat na své stráně zákaznického hřiště. „Horší je to na uživatelském konci, kde se lidským faktorem může vždy něco snadno pokazit. V takový moment, si ale bohužel mnoho firem mylně myslí, že poskytovatel jednoduše data obnoví, jenže tomu tak vždy nemusí být. Prostudovat, co vše poskytovatel služby chrání, nechrání, dělá a nedělá, to je základ,“ rozvádí dále Štěpán Mikeš.

Magnetická páska sekvenčním přístupem? Prehistorie, nebo nečekaný pomocník?

Od oblaků se nyní vraťme v čase zpět. Magnetické pásky se sekvenčním přístupem se hojně využívaly jako zálohovací řešení v éře velkých sálových počítačů. Má to cenu se s nimi zabývat ve firemním prostředí?

To je velmi zajímavé, ale i dnes se jedná o velmi vhodný druh paměťového média pro zálohování velkého objemu dat, která může čítat až několika TB,“ vysvětluje k tématu Štěpán Mikeš. Pásky se totiž mohou organizovat do knihoven s více čtecími a zapisovacími mechanikami.

Jako minus bychom mohli u magnetické pásky vidět vyšší pořizovací cenu oproti jiným paměťovým médiím společně s nižší přenosovou rychlostí. Ale naopak svou životností pásky mohou dosáhnout až 10 -15 let spolehlivého fungování.

Software a hardware potřebuje taky archivaci?

Zde je si nejdříve potřeba uvědomit, aby si firma ujasnila, nakolik je záloha software a hardware skutečně nutná. Je to vždy velmi individuální. Firmy kolikrát „vypláznou“ astronomické částky na nalezení řešení, aby pak ve výsledku zjistili, že ani to nalezené řešení nepokrývá zdaleka všechna možná rizika havárií. „Tady bych podotknul to, že kdo zálohuje data dlouhodobě správně, ten je poté ani nemusí složitě zachraňovat,“ usmívá se Štěpán Mikeš. 

Proč firmy neustále v praxi o svá data přicházejí?

Nejčastěji se to děje v důsledků těchto 3 základních chyb:

  • zálohuje se, ale špatně,
  • zálohování vůbec neprobíhá,
  • nearchivuje se.

Ten poslední případ – kdy neprobíhá proces archivace dat – je asi nejvíce zajímavý. V praxi jde o následující - data existují, ale není jakákoliv možnost je zobrazit a nějak dále s nimi rozumně pracovat, protože už neexistuje celý systém, nebo není dostupný člověk, který archivaci měl na starosti. „Ze své dlouholeté praxe v našem oboru dobře vím, že to jsou především střední a větší firmy co na to draze doplatí,“ přemýšlí jednatel a odborník na obnovu dat v jedné osobě.

Důležité je také připomenout, že všechny 3 základní chyby, které firmy připravují o jejich data, jsou selháním lidského faktoru.

A poslední perlička závěrem – V březnu tohoto roku T-Mobile na svém blogu napsal, že z posledního průzkumu mu vyšlo, že na každých tisíc firemních zákazníků připadá 24, kteří v uplynulých dvou letech přišli o data, a zároveň to pro ně byla citelná ztráta.

 

Rubrika: Zálohovaní dat, prevence

Máte doma něco, z čeho potřebujete dostat data zpět?
Obraťte se na nás
Diagnostika vždy zdarma.

archiv článků

může vás zajímat:

 

zachraňujeme:

Copyright © 2024, Všechna práva vyhrazena. | Nastavení cookies